haram kejadah!!  

Posted by agHoo in

ni tuk sape yg xsempat nak baca blog adibah ahmad http://adibahahmad.blogspot.com/ sebab blog ni da ditutup selepas postnya mengemparkan tanah air...








p/s:- macam sial..!!!

newbie..saya budak noob  

Posted by agHoo in ,

assalamualaikum dan salam sejahtera...

huhu dulu aku diajak tp aku jual mahal,akhirnya mengalah jua untuk sama2 meminati hobi yg mahal ini..aku baru belajar 2 hr dan ini hasilnya....


para senior sekalian sila komen dan berikan tunjuk ajar,sy budak baru belajar..

`pic without edit`

1st day

canon eos 450D lense kit








nikon d80 lense 70-300mm
belajar candid..


yg ni lak photo by my sifu kochek

2nd day

canon eos 450D lense 70-250mm



canon eos 450d, kit lense





after touch up(brightness and contrast only!!)



really2 different rite??


sekian sahaja dari daku..hasilnya kurang memuaskan,tp akan cuba diimprovekan dari masa ke semasa.....wassalam


p/s:- tunjuk ajarku sifu...

melangkah ke alam misteri..  

Posted by agHoo in

Razak yang bekerja di Petronas Twin Tower terpaksa balik lambat kerana ada hal yang harus diselesaikan.Setelah menghabiskan kerjanya , lebih kurang pukul 10 malam , dia yang berada ditingkat 8 bangunan itu bersedia hendak turun ke tingkat bawah.Semasa dia masuk ke dalam lift segera ditekannya butang G tetapi lif itu tidak turun malahan naik dan berhenti di tingkat 35.

Apabila sampai ditingkat 35 , pintu lift terbuka dan masuklah saorang gadis yang amat jelita. Dia tidak pernah melihat gadis sejelita itu.Kulitnya putih dan rambut ikar mayang serta berbau sangat wangi.Razak berdiri dekat dengan pintu lift dan gadis itu berjalan terus kebelakangnya.Sejurus kemudian lift itu pun turun.

Ketika lift itu sedang turun,lift itu berhenti secara tiba-tiba dan lampu padam kerana black-out.Semasa dia meraba-raba mencari butang loceng kecemasan lift itu,dia berbau suatu bau yang amat busuk. Dalam kegelapan itu , pelbagai perkara bermain difikirannya sehinggakan dia berfikir mungkin perempuan tadi adalah hantu.Lututnya pun makin lemah dan segera dia teringat akan keluarganya.

Peluh dibadan sudah pun keluar dan kepala pun berpinar serasa akan pitam. Bau busuk itu masih ada. Dalam kegelapan dan kesunyian itu dia rasa masa berjalan amat lambat sekali. Tiba-tiba lampu bernyala kembali dan lift pun berjalan semula menuju ke ground floor.

Dengan rasa penuh cemas dan takut dia menoleh kebelakang untuk melihat sama ada lembaga itu masih ada atau tidak. Rupa-rupanya gadis itu masih ada dan kali ini gadis itu tersenyum padanya hingga ternampak gigi-
giginya yang amat cantek sambil berkata ;




“I’m sorry, tadi I terkentut”.


nota kaki:-Hehehehehe....

Jate nge Tino  

Posted by agHoo in

7 Ciri Wanita atau Lelaki Idaman Anda

* *Beragama
* *Dengar cakap
* *Bersifat keibuan
* *Tak mengada-ngada dan xbyk songeh
* *Boleh memasak
* *Rajin
* *Pandai amek hati orang tua
* *Suke kanak-kanak

(aku isi 8,terlebey sudah..)

7 Wanita/Lelaki yang tak pernah anda minati sepanjang hidup

* *Pompuan yg aku xminatla
* *Pompuan yg bukan pompuan
* *Pompuan yg berhalkum
* *Pompuan yg gedik
* *Pompuan yg ada 2 jantina
* *Pompuan yg tinggi dari aku
* *Lelaki..i'm straight

7 Perasaan anda sekiranya keluar dengan orang yang minati

* *7 perasaan

7 tempat istimewa yang ingin dilawati bersama pasangan anda

* *7 tempat ajaib dunia(ckp 7 kan)ehehe...

7 barangan/sesuatu istimewa yang akan anda hadiahkan kepada si dia

* *Aku sedekah anak seramai 7 org

7 Tajuk lagu yang akan anda nyanyikan untuk pasangan anda..

* *Aku tau mengaji jer,nyanyi xreti ekekeke

7 Wanita atau Lelaki yang kene jawab tag ni

* *Org ketujuh yg baca bnda nih..

Tercalar pelangi....  

Posted by agHoo in

tercalar pelangi dihiris gerimis,betol atau tidak lirik aku nyanyi itu aku tak peduli...pedulikan
saja janji kita heppi..iye ke idok???

da lama tak update kerna bibit2 kemalasan sudah melanda pada diri ini,tp kerna darah kepahlawan dari tokku paloh mengalir dalam tubuh ini ku gagahkan jua diri untuk berjuang..
Bukan bertempur di medan perang,bukan gagah menghunus senjata,bukan handal mempertahankan diri tapi berjuang melawan kemalasan dalam jiwa....
ah,apa yg aku merepek nih???


Akan tetapi,segagah-gagah hang jebat bertarung,gugur jua ditangan hang tuah..sepandai-pandai
hang nadim berfikir, gugur jua angkara dengki dan fitnah..selicik-licik pak lah,gugur jua angkara desakan..secekap-cekap pakya dan aku,akhirnya....!!????????





jeng-jeng...






akhirnya tercalar jua kereta kuda kami angkara pagar yg berwarna biru itu aduhai seribu kali sayang...tp apakan daya sudah tertulis dalam diari untuk kami menambahkan lagi luka walhal luka lama belom diubati...

kete aku calar bumper belakang tak dibaiki lagi tambah pulak yg kat depan,kete pakya xsah cite memang keliling kete die tampal vinyl wakakakaka...

dengar cite,kete wira hitam pon sudah jadik mangsa terbaru..mangsa seterusnya..siapakah????
sonoknya aku nak tgk..hehe


p/s:-kotornya kete aku huhu...

hibernisasi..  

Posted by agHoo in

umah pindah,streamyx xdak xpasang lg..so no update..bape lama?xtau...


see u all.. bubai...

Tag..tag..  

Posted by agHoo in


aku telah ditag!!!!???aiyokkk..cik fafau,cik shyshy dan cik fida punya angkara....kalo ada lagi aku xtulis maafkan daku uhuk..

sebenar-benarnya aku ni malas nak melayan tag tapi da ditag berulang kali jadik aku layanla kan xde sape nak tag aku dah kan pasni susah pulak ehehehe..so aku pon amekla hp aku tuk tangkap gambar tapi lupa lak hp aku mana ada kamera sbb terlampau canggih sangat..nak pakai kamera xde kamera..nak pinjam kamera2 apit,pitri or ajis takut sbb mahal sangat kan rosak xbalik kampong aku raya haji nih..nak pkai webcam laptop nape ntah problem pulak xleh capture adoiii..apa petandanya???maknanya aku xsuke bergambar wah!!betol ke??


1. Take a recent picture of yourself OR take a picture of yourself right now.

2. Don't change your clothes, don't fix your hair... just take a picture.

3. Post that picture with NO editing.

4. Post these instructions with your picture.

5. Tag people to do this.






aku pon menyelongkarla khazanah2 yg ada lam laptop aku nih ha..so jumpela gambar ni satu..






gambar ni terus terang aku cakap memang xmenepati syarat tp bley la psl itu gmbar aku amek lepas bgun tido kt kampong tuh..kire ok la kan psl aku xsikat rambut pon lagi dan gambar ni pon mmg xdiedit pon..bley la,bley la kan?? kan??kan??..

tag seterusnya:-ok aku tag Fahmi Reza hahahahha...aku tau ko xkenal aku dan aku pon xkenal ko tapi lubang idongmu tetap jadik pujaanku..teruskan usaha2 ko dalam menyelongkar sejarah sebenar-benarnya malaysia bagi sume anak cucu cicit kita tau sape pejuang kemerdekaan sebenar...

wajah baru...  

Posted by agHoo in

wajah baru??adakah aku berwajah baru??adakah wajah aku da berubah menjadi baru??owh!!tidak sama sekali..wajah aku masih sama seperti dulu.masih kacak seperti tom cruise dari dulu kini dan selamanya..jika kata-kataku ini benar katakan yeah dan jika tidak benar sama sekali janganlah mengatakan uwekkkkk tapi diam seribu bahasa itu lebey baik wakakakkakaka...

owh..rupa-rupanya blog aku yg berwajah baru bukan tuan empunya yang berwajah baru yerk.itu satu pernyataan dan bukan kenyataan..apakah berbezaan antara kenyataan dan pernyataan??lebey baik ditanya cikgu bm sekolah kerna daku pon xmengerti..

kredit penuh diberikan bukan topup rm30 yerk kepada encik fiq dan cik fafau yg bertungkus lumus dengan sedaya upaya memberikan nafas baru pada wajahku ini.. mekasih daun keladi daku ucapkan,gaji naik nanti daku belanje korang nasik lemak sport arena dgn air mocca pantry nyumm3x bestnya aduh aduhh aduhhh...

untuk makluman,skin baru ini telah dialter sbyk 3x kerana kecerewetan daku dalam memuashatikan diriku sendiri pada skin baru ini..kalo ikut hati mau lagi disuruh alter 3-4 kali tapi mau aku kena lihat selipar terbang kearahku nanti jadik aku terima dengan seadanya dan sesungguhnya aku berpuas hati dengan hasil kerja korang..cantik,menarik dan tertarik korang mmg dboom..thank u very much and gong xi fat choi..

sekian shj coretan dari daku..mekasihhh!!!gaya alleycat...

p/s:-untuk permintaan tag,tunggu dahulu yerk..penat menulis nih..

Bantulah daku..  

Posted by agHoo in ,

aku melangkahkan kakiku kedalam bilik itu,ku ambil tisu itu,kulapkan satu persatu sudut itu dengan suci sekali mengikut pandanganku..ku sumbatkan telingaku dengan ipod nano,ku bingitkan telingaku dengan lagu2 yg membelai jiwa..aku duduk kemudian kutundukkan kepalaku..tiba2 seseorang melemparkan objek kearahku..arghhhh!!!!lamunanku tersentak,aku bermimpi rupanya..maka berakhirla sesi tido petang hari itu..sangat2 mengantuk sampai aku tertido dalam bilik beradu itu selama stgh jam menunjukkan betapa letihnya aku.nak tido dekat meja opis takut bos tengok,nak tido dalam quiet room,floor aku da xde bilik tu semenjak ditukarkan ke tingkat 3.

oh!!,aku rindu tingkat 4 dimana disitu aku berlari-larian,disitu aku dicari dan mencari,disitu aku mengumpat dan diumpat,disitu jugalah aku memanjakan diriku dalam satu sudut sunyi,bilik gelap yang dinamakan quiet room oh!rindunya empukan katilmu..

kubingkas bangun,kududuk dimejaku..monitor lcd 19 inch yang twin itu ku onkan satu persatu.terdetik dalam hati, bestnya kalau dapat main dota pakai pc nih,da la 2 screen monitor,besar lak tuh.itulah perbezaan teknologi antara kompeni yyy ngn kompeni xxx.

kubelek,kutenung,kuraba monitor itu..ARGHHH!!!
kemalasan melampau telah melanda diri ini.Teringat kembali kenangan lampau sebulan yang lalu.ku hadir dengan penuh semangat,ku bangun pagi dikala rakan-rakan rumahku lena dibuai mimpi dan kupulang dikala lewat malam.Ku sendiri seakan-akan tidak percaya pada diri ini,rajinnya aku oh..

Teringat kata-kata Prof diraja ungku aziz,Untuk jadi melayu yang cemerlang jadilah melayu yang KIASU.
Melayu yang bersikap sentiasa ingin bersaing,sentiasa ingin kehadapan dan sentiasa berlumba-lumba untuk kejayaan.Kuambil kata2 ini sebagai azimat untuk memotivasikan diri ini dan aku berjaya untuk menjadi orang yang rajin...

kini sudah masuk 2 bulan aku di com yyy,tiap hari aku duk bermain dengan menatang kejadah itu buatku sangat2 bosan.aku memang cepat bosan bak kata mahathir"melayu mudah lupa" tapi ayat aku pulak "aku mudah bosan" ubah sikit...kata2 prof diraja tadi kubuang jauh2,kuflushkan kedalam mangkuk tandas.Kini aku umpama kucing malas, bekerja dalam keadaan seperti zombie kampung pisang,mata ku yang agak BULAT ini menjadi bertambah BULAT.arini camne ntah,aku sangat mengantuk walaupon aku da pasang lagu2 yg agak membingitkan telinga.
aku terlelap dihadapan monitor itu.tiba2 ku terdengar suara bosku memanggil namaku.tersentak pangkal rahim aku,terus segar sekejap.ku pusing kiri,pusing kanan,ku tengok hadapan,tengok belakang..eh,xde sape2 pon.baru terinat arini mana ada die,die cuti aduhhhh potong stim tol.ketakutan,kebimbangan telah menguasai aku untuk memesrakan diriku sekejap,terus kumenyambung kembali kerja2 ku yang xdiketahui sampai bilakah akan berakhir.esok?lusa?itu mustahil..mungkin xkan habis selagi dunia ini masih belum kiamat.

xbleh jadi ini macam..camne aku nak kembalikan semangat yang hilang?dengar lagu xpdc?
sama jer kot..xde maknanya.
kulihat mentari itu,terbit dan terbenam..kusamakan jiwaku yang sekejap timbul sekejap tengelam.kurasakan ianya seolah-olah hanya terbenam menjadikan hari malam semakin gelap dan kusam.

Adakah tiada lagi mentari untuk esok????atau mungkingkah cahaya rembulan akan datang menyinariku dikala malam??
siapalah yang kan tau.......??


p/s: Tuhan xkan mengubah nasib sesuatu kaum itu melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubah nasibnya sendiri..

Jodoh??  

Posted by agHoo in

"Oh.. ibu, usiaku sudah lanjut, na­mun belum datang seorang pemuda pun memi­nangku...? Apakah aku akan menjadi perawan seumur hidup?" Kira-kira begitulah keluhan seorang gadis Mekah yang berasal dari Bani Ma'zhum yang kaya raya. Mendengar rintihan si anak, ibunya yang teramat kasih dan sayangkan anaknya lantas kelam kabut ke sana ke mari untuk mencari jodoh buat si puteri.

Pelbagai ahli nujum dan dukun ditemuinya, ia tidak peduli berapa saja wang yang harus keluar dari saku, yang penting anaknya yang cuma seorang itu dapat bertemu jodoh. Namun sayang usaha si ibu tidak juga menam­pakkan buahnya. Buktinya, janji-janji sang dukun cuma bualan kosong belaka. Sekian lama mereka menunggu jejaka datang melamar, sedangkan yang ditunggu tidak pernah nam­pak batang hidungnya.

Melihat keadaan ini tentu saja gadis Bani Ma'zhum yang bernama Rithah AI-Hamqa men­jadi semakin bermuram durja, tidak ada kerja lain yang diperbuatnya setiap hari kecuali mengadap di depan cermin untuk memandang diri sambil terus bertanya-tanya, “Mengapa sampai hari ini tidak kunjung datang juga seseorang yang akan mengahwiniku?” Penantian jodoh yang ditunggu-tunggu Rithah ak­hirnya tamat tatkala ibu saudaranya yang berasal dari luar daerah berkunjung ke rumah mereka dengan membawa jejaka tampan. Akhirnya Rithah yang telah lanjut usia pun menikah dengan jejaka yang muda rupawan. Kenapa sipemuda itu ber­sedia menikahi gadis Bani Ma'zhum yang telah tua itu..?

Prawn Salad


Oh… ternyata ada udang di sebalik batu. Rupa-rupanya jejaka rupawan yang miskin itu hanya menginginkan keka­yaan Rithah yang melimpah ruah. Sebaik sahaja si jejaka telah berha­sil menggunakan sebahagian harta Rithah ia pun pergi tanpa apa­san dan kesan.... Dan tinggallah kini Rithah seorang diri, menangisi pemergi­an suami yang tidak tentu ke mana perginya.

Kesedihan dan kemurungan­nya dilepaskan Rithah dengan membeli be­ratus-ratus buku benang untuk di­pintal (ditenun), setelah jadi hasil tenunannya, wanita itu mencerai-beraikan lagi men­jadi benang. Lalu ia tenun lagi dan ia cerai beraikan lagi. Be­gitulah seterusnya ia jalani sisa-sisa hidupnya. Sesuailah kata-kata jahiliyyah mengata­kan, Asmara boleh membuat orang jadi gila sasau." (tentu bagi orang-orang yang tidak memiliki iman) AI-Qur'anul Karim meng­abadikan kisah gadis Bani Ma'­zhum ini dalam surat An-NahI ayat 29,

“Dan janganlah kamu seperti perempuan yang meng­uraikan benangnya yang su­dah dipintal dengan kuat men­jadi bercerai-berai kembali...”

Yang dimaksud Al­Qur'an dengan 'wanita pengu­rai benang yang telah dipintal' tidak lain adalah Rithah Al­Hamqa. Dalam ayat tersebut Allah melarang kita berkelakuan seperti Rithah dalam menghadapi masalah jodoh. Namun demikian banyak ibrah(pengajaran) yang dapat kita petik dari episod gadis kaya keturunan Bani Ma'zhum ter­sebut. Kisah Rithah mengajar kita bahawa jodoh sebenarnya merupakan urusan Allah. Jodoh tidak dapat di­hindari manakala kita belum menginginkannya, dan sebaliknya ia juga tidak dapat dikejar ketika kita su­dah teramat sangat ingin men­dapatkannya. Bukankah Rasul pun telah bersabda:

“Ketika di­tiupkan ruh pada anak manu­sia tatkala ia masih di dalam perut ibunya sudah ditetap­kan ajalnya, rezekinya, jodohnya dan celaka atau bahagianya di akhirat”.

Kerana Allah telah menentukan jodoh kita maka tidak layak bagi kita untuk bimbang dan risau seperti Rithah. Kalau sudah sampai waktunya jodoh itu pasti akan datang sendiri. Episod Rithah juga mengajar kita un­tuk melakukan ikhtiar (usaha) dalam mencapai cita-cita. Ka­lau ibu Rithah berjumpa pelbagai ahli nujum agar anaknya berhasil mendapat­kan jodoh, bagi kita tentunya mendatangi AI-Mujub (yang Maha Pengabul doa) agar tujuan kita tercapai. Allah sen­diri telah berfirman:

"Dan apabila hambaKu bertanya tentang Aku, maka jawablah bahawa Aku dekat. Aku mengabulkan doa orang-orang yang berdoa kepadaKu.. "(QS. 2:186)

http://catatanrevolusi.blogsome.com/wp-admin/images/Berdoa.jpg


Dengan ayat tersebut Allah memberikan harapan yang sebesar-besarnya bahawa setiap doa yang disampaikan padaNya akan dikabulkan. Allah tidak mungkin mungkir janji, siapa yang paling tepat janjinya selain Allah? Dalam sebuah hadis riwayat Abu Da­wud, Tarmizi dan lbnu Majah, Rasul pun bersabda tentang masalah doa,

"Sesungguhnya Allah malu terhadap seseorang yang menadahkan tangannya berdoa meminta kebaikan kepadaNya, kemudian menolaknya dalam keadaan hampa".

Pengajaran berikutnya yang dapat kita petik, ialah memu­puk sikap 'sabar' dalam meng­hadapi jodoh yang mungkin belum juga menghampiri kita padahal usia kita telah sema­kin senja. Firman Allah dalam Surah AI-Baqarah ayat 45,

"Dan jadikanlah sabar dan solat sebagai penolongmu, sesungguhnya yang demikian itu amat berat kecuali bagi orang-orang yang khusyu', iaitu orang-orang yang meyakini bahawa mereka akan menemui Rabbnya, dan mereka akan kembali padaNya".

Sabar dan solat akan selalu membentengi kita dari desakan orang sekeliling dan godaan syaitan yang berharap kita salah langkah dalam ma­salah jodoh ini. Masalah ini banyak ditanggung oleh saudara-saudara kita yang sudah layak nikah namun belum ada juga ikhwah yang datang meminang merupakan ujian yang - wallahu a'lam - sesuai dengan ketetapan Allah. Banyak kisah nyata bahawa resah gelisah dan tidak sabar dalam ma­salah jodoh malah mem­buat kehidupan selepas nikah jadi tidak seindah semasa masih bujang. Di samping itu kita pun harus tetap men­jaga kemur­nian niat kita untuk menikah. Motivasi usia yang semakin senja serta tidak tahan mendengar umpatan orang sekitar harus secepatnya dihilangkan. ltu semua tidak akan menghasilkan suatu rumahtangga Islami yang kita harapkan. Ini adalah kerana kekukuhan rumahtangga kita seiring ada­dengan kuatnya landasan iman dan niat ikhlas kita.

Sungguh beruntung se­kali menjadi orang-orang muk­min. Tatkala mendapat ujian (termasuk jodoh) ia akan ber­sabar maka sabarnya menjadi kebaikan baginya. Dan ketika mendapat nikmat ia bersyukur, maka kesyukurannya itu men­jadi baik pula baginya. Kisah gadis Bani Ma'zhum itu juga memberikan nasihat pada manusia di zaman kemudiannya bahawa jodoh merupakan amanah Allah. Amanah yang hanya akan diberikan pada seseorang yang dianggap te­lah mampu memikulnya kerana amanah merupakan se­suatu yang harus dipelihara dengan baik dan dipertanggungjawabkan. Manakala kita belum dikurniai amanah jodoh oleh Allah, mungkin belum waktunya untuk kita memikul amanah tersebut.

Si­kap kita yang paling baik da­lam hal ini adalah sentiasa bersangka baik (husnudzon) kepadaNya. Kerana sesuatu yang kita cintai atau sesuatu yang kita anggap baik (jodoh) belum tentu baik bagi kita menurut Allah. Begitu pula sebaliknya sesuatu yang kita anggap buruk bagi diri kita belum tentu buruk menurut ilmu Allah.

"Boleh jadi kamu rnencintai sesuatu padahal se­suatu itu amat buruk bagimu, dan boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal itu amat baik bagimu. Kamu tidak menge­tahui sedangkan Allah Maha Mengetahui" (QS. 2:216)



Akhir sekali kisah Rithah mem­berikan ibrah(pengajaran) kepada kita untuk mengarahkan cinta (mahabbah) tertinggi kita kepada yang memang berhak memilikinya. Cinta Rithah yang begitu tinggi diarahkan kepada makhluk (suaminya), hingga membuat ia 'gila sasau'. Bagi kita tentu cinta yang tertinggi itu hanya patut dipersembahkan buat yang Maha A’lah pula (Khaliq). Bukankah salah satu ciri mukmin adalah asyaddu huballillah ada­pun orang-orang yang beriman itu amat sangat cintanya kepada Allah (asyaddu huballillah)(QS. 2:165). Jika arah cinta kita sudah benar, maka yakinlah Allah SWT tidak akan mengabaikan kehidupan kita. Seorang penyair dari Seberang yang terkenal Khairil Anwar pernah menulis puisi:

Tuhanku Dalam termangu.
Aku masih menyebut namaMu
Walau susah sungguh Mengingat
kau penuh seluruh
Tuhanku Aku hilang bentuk Remuk
Tuhanku Di pintuMu aku me­ngetuk
Aku tidak bisa berpaling
(dari petikan puisi ‘DOA’ - Khairil Anwar)

sampai begitu sekali dalamnya mencintai Allah dalam sajak tersebut, mengapa kita tidak boleh? Wallahua'lam bisshawab...

Gosip-gosip  

Posted by agHoo in

isu hangat
tiada yang hangat melainkan lina hangat memang hangat...

minyak turun harga besok 50 sen!!! (tipu)

norman abby rujuk semula (karut)

petang ni mr bahrein nak belanje minum old town yeay!! (Benar)



dan paling hangat!!!!




satyam beli malaysia motorola software development unit include 128 staf dan bangunan!!!sgt hangat.......!!!!

aku pekerja kilang..!!  

Posted by agHoo in

Lapang benar dada Pak Uwei bila pegawai yang bertugas di kaunter pejabat
Tabung Haji itu memberitahu nama dia dan isterinya turut tersenarai dalam
senarai jemaah yang akan menunaikan fardhu haji pada tahun ini.

"Tapi pak cik kena bayar segera bahagian makcik yang masih tak cukup
tiga ribu lagi tu. Selewat-lewatnya minggu depan bayaran mesti
dibuat,"beritahu pegawai itu lagi.

"Insya Allah encik. Saya akan bayar seberapa segera," janji Pak Uwei.
Berita gembira itu ingin segera dikongsi bersama isteri kesayangannya.
Sebaik keluar dari pejabat Tabung Haji dia terus balik ke rumah.

"Pah... oo...Pah!" teriak Pak Uwei sebaik turun dari keretanya.
"Apa bendanya terlolong-lolong ni bang?" tanya Mak Pah.

" Ada berita baik ni Pah, nampaknya hajat kita nak ke Mekah tahun ini
akan tertunai. Insya Allah dua bulan lagi kita akan ke sana.Tak sabar
betul saya, rasa macam Kaabah tu dah melambai-lambai, " cerita Pak Uwei dengan wajah berseri-seri.

"Betul ke ni bang? Baru semalam si Johari beritahu dia dengan Minah tak
dapat pergi. Namanya tidak ada dalam senarai."

"Betullah Pah oii... saya ni baru je balik dari pejabat Tabung Haji.
Cuma duit bahagian awak tu, tiga ribu lagi kena bayar segera selewat-
lewatnya minggu depan."

"Mana kita nak cari duit banyak tu bang? Tiga ribu tu bukan sikit, itu
pun lepas duit tambang. Duit kocek mau juga sekurang-kurangnya dalam
seribu." Mak Pah merenung gusar wajah suaminya.

"Alah Pah, kita mintalah tolong dengan Muaz dan Balkis. Takkanlah mereka
tak nak beri. Bukannya banyak, cuma dua ribu seorang saja."
Wajah Pak Uwei semakin berseri-seri. Dia yakin anak- anaknya yang dua
orang itu tidak akan menghampakan harapannya.

"Lusa hari minggu, saya nak suruh budak-budak tu balik boleh kita
berunding," cadang Pak Uwei.

"Kalau tak cukup bahagian saya tu, awak ajelah yang pergi dulu. Tak elok
kita menyusahkan anak-anak bang, lagipun apa pula kata menantu kita nanti
nak ke Mekah minta duit anak-anak." Mak Pah tidak bersetuju dengan
rancangan Pak Uwei.

"Pah... Muaz dan Balkis tu kan anak-anak kita. Kita dah besarkan mereka,
hantar belajar tinggi-tinggi takkan nak hulur dua ribu pun tak boleh
lagipun selama ni kita tak pernah minta duit mereka. Tak usahlah awak
bimbang Pah, saya yakin anak-anak kita tu tak akan menghampakan kita kali
ni." Yakin benar Pak Uwei, harapan yang menggunung digantungkan kepada
anaknya.

"Tapi bang?... "

"Dahlah... pegi siapkan kerja awak tu, tak usah nak risau tak tentu hala.
Saya nak telefon budak-budak tu," pintas Pak Uwei sebelum Mak
Pah melahirkan kebimbangannya. Lega hati Pak Uwei bila Muaz menyatakan yang
dia akan pulang kemudian Pak Uwei menelefon Balkis pula di pejabatnya. Dia
hanya menyuruh mereka balik tanpa memberitahu hajatnya.

"Insya Allah Kis balik nanti abah. Emm... abah nak Kis suruh Intan balik
sama?" tanya Balkis.

"Ikut suka kaulah, bagi abah yang pentingnya kau dan Muaz. Intan tu ada
ke tidak ke, sama aje. Balik ya?... ," balas Pak Uwei.

Bukannya dia membeza-bezakan anak-anak tapi hati tuanya cepat benar panas
bila berhadapan dengan Intan. Sikap degil dan tak mahu mendengar kata
anaknya itu menyebabkan dia tersangat geram. Sudahlah malas belajar tidak
seperti Muaz dan Balkis yang berjaya memiliki ijazah. Kalau ditegur
sepatah, sepuluh patah tidak menjawab tidak sah. Masih Pak Uwei ingat
gara-gara sikap keras kepala Intan untuk bekerja kilang mereka bertengkar
besar tiga tahun lalu. Kini hubungan mereka seperti orang asing.

"Abah tak setuju kau nak kerja kilang kat KL tu. Abah mahu kau sambung
belajar lagi." Pak Uwei tidak bersetuju dengan niat Intan yang hendak
bekerja kilang.

"Intan dah tak minat nak belajar lagi abah, biarlah Intan kerja kilang.
Kerja kilang pun bukannya haram." bantah Intan menaikkan darah Pak uwei.

"Aku suruh kau belajar kau tak nak, kau nak kerja kilang. Kau tak tengok
berapa ramai anak gadis yang rosak akhlak kerja kilang duk kat KL jauh dari
mak bapak, bolehlah buat apa yang kau sukakan. Kau nak bebas macam tu?"

"Itulah abah, selalu nampak yang buruk aje. Bukan semua yang kerja kilang
duk kat KL tu jahat abah. Kerja apa dan kat mana pun sama aje, pokok
pangkalnya, hati. Kalau nak buat jahat dalam rumah pun boleh, abah." Intan
cuba membuat abahnya faham.

"Kenapalah kau seorang ni lain benar dari abang dan kakak kau. Cuba kau
tengok Balkis tu, tak pernah dia membantah cakap abah macam kau ni!"

"Intan memang tak sama dengan Kak Balkis abah, Intan suka berterus
terang, kalau tak kena Intan cakap depan-depan bukan membebel kat
belakang," balas Intan selamba menyemarakkan lagi bara dalam dada abahnya.

"Anak tak mendengar kata!!, ikut suka kaulah. Kalau kau nak pergi,
pergi... aku dah tak larat nak larang. Nak terlentang ke?, telangkup
ke?, gasak kaulah. Kau buat apa yang kau suka, aku tak nak ambil tahu
lagi!!"

Sejak kejadian itu, Pak Uwei memang tidak memperdulikan langsung apa yang
Intan nak buat. Namun begitu Intan tetap pulang setiap kali cuti, dia
bersikap selamba biarpun abahnya tidak memperdulikannya.
Intan selalu menghulur duit tapi hanya kepada maknya sahaja.

Riang hati Pak Uwei bukan kepalang bila anak-anaknya pulang, tambahan
pula dia sudah rindu dengan cucu-cucunya. Malam itu selesai menikmati makan
malam dan berjemaah sembahyang Isya`, mereka duduk berborak di ruang tamu.

"Sebenarnya ayah suruh kau orang balik ni, ada hajat sikit," Pak Uwei
memulakan bicara.

"Hajat apa pula abah?" tanya Muaz yang duduk di sebelahnya.

"Abah dan mak kau nak ke Mekah, nama dah ada dalam senarai. Memandangkan
bahagian mak kau masih belum cukup lagi abah nak minta Kau dan Balkis bantu
sikit. Tak banyak, dua ribu seorang cukuplah," Pak Uwei mengutarakan
hasratnya.

"Boleh tu boleh abah, tapi kena tunggu sebulan dua lagi. Az baru aje
keluarkan wang simpanan buat duit muka beli rumah. Sebulan dua lagi
bolehlah Az ikhtiarkan," ujar Muaz.

"Tapi... pegawai Tabung Haji tu minta bayaran dibuat segera selewat-
lewatnya minggu depan."

"Kalau dalam seminggu dua ni abah, memang rasanya tak dapat. Paling tidak
pun cukup bulan ni. Nak cukupkan duit muka tu pun habis duit simpanan
budak-budak ni Az keluarkan," jawab Muaz serba salah.

"Kau beli rumah lagi?., Rumah yang ada tu kau nak buat apa?" tanya
PakUwei melindungi kekecewaannya.

"Rumah baru tu besar sikit, abah. Selesalah buat kami sebab budak- budak
tu pun dah besar, masing-masing nak bilik sendiri. Lagipun beli rumah tak
rugi abah, pelaburan masa depan juga," sampuk Mira isteri Muaz.

Pak Uwei terdiam, harapannya kini cuma pada Balkis. "Kamu macam mana Kis,
boleh tolong abah? Nanti abah bayarlah balik duit kamu tu bila ada rezeki
durian berbuah kat dusun kita tu nanti," Pak Uwei berpaling Pada Balkis.

"Kis pun rasanya tak dapat nak tolong abah. Kis baru aje keluarkan duit
simpanan buat menambah modal perniagaan abang Man. Tengah gawat ni faham
ajelah... ni tak lama lagi nak bersalin nak pakai duit lagi."

Hancur berderai rasa hati Pak Uwei mendengar jawapan Balkis.

"Man bukan tak nak tolong abah. Kalau nak pinjam duit kad kredit boleh.
Tapi yelah, kata orang kalau nak ke Mekah ni tak elok pakai duit
pinjaman."

"Betul kata Man tu abah. Kalau nak ke Mekah mesti dengan kemampuan
sendiri baru elok," sokong Muaz. Kata-kata Azman dan Muaz bagaikan sembilu
yang menikam dada Pak Uwei. Bila dia bertemu pandang dengan Intan, Pak Uwei
terasa bagai ditertawakan oleh Intan bila kedua anak yang diharap-harapkan
menghampakannya.

"Tak apalah kalau kau orang tak ada duit. Biarlah abah kau pergi seorang
dulu, nanti kalau ada rezeki mak pula pergi," Mak Pah bersuara cuba
meredakan keadaan.

"Kalau nak pergi sendiri, dah lama saya pergi Pah!. Tak payah saya tunggu
lama-lama. Kalau awak tak pergi biarlah kita sama-sama tak
pergi... dah tak ada rezeki kita nak buat macam mana?" Pak Uwei bangun
masuk ke bilik meninggalkan anak-anaknya dengan rasa kesal.
Intan tahu abahnya benar-benar kecewa. Walaupun orang tua itu tidak
menunjukkan rasa kecewanya tapi Intan faham kecewa abahnya teramat sangat
kerana tidak menduga anak-anak yang selama ini disanjung akan
mengecewakannya begitu.

"Anak awak tu tak balik ke?" tanya Pak Uwei pada Mak Pah bila Intan tidak
turut serta balik bersama abang dan kakaknya.

"Tak, katanya cuti sampai hari Rabu nanti," balas Mak Pah sambil mencapai
kain selendangnya.

"Nak ke mana pulak tu?" tanya Pak Uwei melihat MakPah bersiap-siap.

"Nak ke kedai Long Semah tu nak belikan anak saya Intan, kuih lepat ubi
kegemarannya. " Sengaja Mak Pah menekan suara bila menyebut anaknya. Bukan
sekali dua dia menegur sikap Pak Uwei yang gemar membeza-bezakan anak.

Pagi Isnin tu selepas bersarapan Intan bersiap-siap hendak keluar.

"Nak ke mana Intan pagi-pagi lagi dah bersiap ni?"

"Intan ada hal sikit kat bandar mak. Intan pergi dulu ye."

"Kalau nak ke bandar suruhlah abah kau tu hantarkan," suruh Mak Pah.

"Tak payahlah mak, Intan nak pergi banyak tempat ni. Nanti bising pula
abah tu. Intan pergi dulu."sambil mencium tangan Mak Pah yang menggeleng
kepala memerhatikan Intan berlalu pergi.

Kadangkala sedih hatinya melihat sikap suaminya yang keras hati, membuat
anaknya itu menyisihkan diri.

Ketika Intan pulang dari bandar tengah hari itu mak dan abahnya sedang
menikmati juadah tengah hari.

"Kau ni Tan buat benda apa lama benar kat bandar tu? Mari makan sama.
Ni abah kau ada beli ikan baung salai, mak masak lemak cili api."

"Ingat lagi abah lauk kegemaran Intan rupanya," usik Intan tak bertangguh
mencapai pinggan.

"Mak bapak memang tak pernah lupakan anak-anak, cuma anak-anak aje yang
lupakan mak bapak," jawab Pak Uwei sinis.
Intan tersenyum pahit. Selesai mengemas pinggan mangkuk, Intan menunaikan
solat Zohor kemudian dia mendapatkan mak
dan abahnya yang sedang duduk di ruang tamu. Abahnya sedang membaca
suratkhabar. Mak Pah pula melipat kain.

"Mak, abah... Intan ada hal sikit nak cakap ni... ," ujar Intan
menghampiri mereka. Pak Uwei menurunkan suratkhabar
yang dipegangnya kemudian menanggalkan cermin mata yang digunakan untuk
membaca.

"Apa hal... kamu nak kahwin ke?" soal Pak Uwei merenung Intan. Tawa Intan
meledak tiba-tiba mendengar soalan abahnya.

Melihat Intan tergelak besar Pak Uwei turut tertawa. Mak Pah pun tergelak
sama, riang rasa hatinya melihat kemesraan yang
hilang dulu mula menyatu. "Abah ni... ke situ pulak...."

"Habis tu?"

"Ini... Buku Tabung Haji mak. Tadi Intan ambil dalam laci tu. Yang ni,
resit memasukkan duit ke akaun mak. Semuanya Intan dah uruskan. Dan ini dua
ribu untuk buat duit kocek mak dan abah. Yang dua ratus lagi ni untuk buat
kenduri doa selamat sebelum
berangkat nanti."Intan memasukkan duit itu dalam genggaman Pak Uwei.

"Apa??" Pak Uwei terkejut matanya merenung Intan dan duit di tangannya
bagai tidak percaya.

"Ini duit simpanan Intan sejak mula bekerja dulu. Duit hasil titik peluh
Intan yang halal abah, terimalah. Selama ini Intan banyak kali
kecewakan abah. Intan tak pernah dapat membahagiakan hati abah. Selama ini
pun Intan selalu sangat rasa kalah pada abang Az dan Kak
Balkis. Intan tak cantik dan baik macam Kak Balkis, apatah lagi bijak
seperti mereka. Intan tahu abah selalu kecewa dengan Intan. Hanya kali ini
Intan dapat tunaikan hasrat abah. Dah banyak kali abah tangguhkan hasrat
nak naik haji. Dulu kerana Kak Balkis nak kahwin, lepas tu mak pula tak
sihat. Sekarang ni masa yang sesuai. Intan harap, abah sudi terima
pemberian yang tak seberapa ini dari Intan,"
tutur Intan perlahan memerhatikan airmata menuruni pipi abahnya yang
sudah berkedut dimamah usia.

"Terima kasih Intan. Malu rasanya abah nak ambil duit kamu... dulu abah
selalu bangga dengan Balkis dan Muaz yang memegang jawatan tinggi tapi
akhirnya anak abah yang kerja kilang yang membantu abah," luah Pak Uwei
sambil mengesat airmata terharu atas keluhuran hati anak yang selama ini
dimusuhinya.

"Sudahlah abah. Yang lepas itu tak usahlah kita ungkit-ungkit lagi. Intan
gembira abah sudi terima pemberian Intan."

"Pemberian kau ni terlalu bernilai bagi abah dan mak kau Intan..."ujar
Pak Uwei. Intan peluk abahnya erat.

"Hah... tulah, jangan suka memperkecil- kecilkan anak saya ni," MakPah
mengusik Pak Uwei sambil mengesat airmata penuh kesyukuran.

"Mak ni... ," gelak Intan memandang abahnya yang tersengih.

Masa yang ditunggu-tunggu tiba dalam keriuhan sanak saudara yang datang
menziarahi Pak Uwei dan Mak Pah. Intan memerhati dengan perasaan gembiran
bercampur hiba.

"Semua dah siap ke mak?" tanya Intan menjenguk ke bilik emaknya
memerhatikan Mak Pah mengisi barang keperluan semasa di Mekah.

"Dah rasanya... ada apa-apa yang Intan nak pesan mak belikan di sana
nanti?"

"Tak ada mak. Mak janganlah fikir soal apa yang nak dibeli mak. Yang
penting mak dapat menunaikan ibadah dengan sempurna."

"Hah, awak dengar tu... kita ni nak pergi menunaikan ibadah, bukan nak
membeli-belah, " tambah Pak Uwei yang turut mendengar perbualan dua-beranak
itu.

"Intan tak nak mak dan abah belikan satu apa pun dari sana . Hanya satu
yang Intan mahu, doakan Intan bahagia di dunia dan akhirat,"
pesan Intan sambil memeluk emaknya. Mak Pah dan Pak Uwei berpandangan.
Tiba-tiba sebak dengan permintaan Intan itu.
............ .......... ......... .......
Hanya dua jam lagi kapal terbang akan mendarat di tanah air. Pak Uwei
mengerling Mak Pah yang lena di sebelahnya. Dalam keriangan telah
menunaikan ibadah haji tanpa sebarang kesulitan, terselit rasa tidak sedap
di hati. Perasaan rindu pada anak-anak terutama Intan bagai menyentap
tangkai hatinya. Pak Uwei terkenangkan mimpinya bertemu Intan di tanah
suci. Intan tidak berkata sepatah pun tapi bagai memberitahu yang dia akan
pergi jauh.

"Kenapa resah aje ni, bang?" Mak Pah terjaga.

"Entahlah Pah, saya teringat sangat dengan Intan dan anak-anak kita.."

"Sabarlah, dah nak sampai dah ni," pujuk Mak Pah.

Dari jauh lagi Pak Uwei sudah melihat Muaz dan Azman menanti mereka.

"Mak... abah... ," Muaz meraih emaknya dalam pelukan dan kemudian abahnya
tanpa dapat menahan airmata menitis laju.

"Mana yang lain ni, kamu berdua aje?" Pak Uwei tertinjau-tinjau mencari
wajah Intan.

"Mereka menanti di rumah, abah," beritahu Azman suami Balkis sambil
mencium tangan Pak Uwei.. "Intan pun tak datang juga ke?" Tanya PakUwei
terasa hampa.

"Awak ni... kan Man dah kata mereka menunggu di rumah." Mak Pah
menggeleng, dua tiga hari ini nama Intan tak terlepas dari mulut
suaminya. Perjalanan tiga jam dari KLIA untuk sampai ke rumah terasa
begitu lama oleh Pak Uwei. Mak Pah yang melihat kegelisahan suaminya turut
berasa bagai ada yang tak kena.

"Dua tiga malam sebelum balik, abah kau mengigau terjerit-jerit dia
panggil nama Intan. Kalau Intan dengar cerita ni tentu dia gelihati."
cerita Mak Pah pada Muaz dan Azman. Muaz diam sambil mengerling Azman
yang sedang memandu.

"Tentulah abah ingatkan Intan, sebab Intan yang bagi dia duit," balas
Muaz cuba bergurau walaupun terasa sayu.

"Tapi, abah rasa macam ada yang tak kena aje Az, dalam mimpi abah tu,
abah nampak Intan macam nak beritahu dia nak pergi jauh. Tapi dia tak
bercakap pun hanya renung abah. Intan tak ada cakap apa-apa dengan kau Az?"

"Err... tak ada abah. Kita berhenti minum dulu abah, tentu mak haus,"
ajak Azman menukar tajuk perbualan.

"Tak payah, dah dekat ni. Abah tak sabar nak balik," tolak Pak Uwei.

Azman dan Muaz hanya berpandangan. Sebaik turun dari kereta, Balkis
meluru memeluk mereka dengan tangisan. Suara Pak Long
Basri yang bertakbir menambah sayu. Semua yang ada menitiskan air mata.

"Mak dengan abah sihat ke?" tanya Mira setelah bersalaman dengan ibubapa
mentuanya.

"Sihat, cuma batuk-batuk aje sikit. Intan mana, dia tak balik ke?" Mak
Pah mula berdebar bila Intan tidak kelihatan.

"Naik dulu Ngahnya...," suruh Long Semah.

"Intan mana?" Pak Uwei mula hilang sabar bila tak seorang pun memberitahu
di mana Intan. Pantas dia memanjat tanggu menuju bilik
Intan. Matanya terpaku pada bekas bara yang terletak di sebelah katil
yang bercadar kain batik lepas. Dadanya bergetar.

"Az... mana Intan? Mana adik kau Az?" tanya Pak Uwei dengan suara yang
menggeletar. Badannya terasa lemah, dia berpaut pada tepi pintu.

"Sabar abah... ," Muaz menggosok belakang abahnya.

" Kenapa Az ... kenapa?" Mak Pah menurunkan Syazwan cucunya dari pangkuan
dan melangkah laju ke bilik Intan.

"Mak... Intan dah tak ada mak," Balkis tersedu memeluk emaknya yang
terduduk lemah.
Pak Uwei terkulai tak bermaya menerima berita itu. Mak Pah terus pengsan.
Bila dia terjaga dia melihat anak menantu
mengelilingnya. Pak Uwei duduk di tepi kepalanya.

"Sabarlah Ngah, ini dugaan Allah pada kita. Intan pergipun dalam keadaan
tenang. Barangkali kerana hajatnya nak lihat kamu naik haji dah tertunai,"
pujuk Long Semah yang masih belum pulang.

"Intan ada tinggalkan surat untuk kita. Dia memang dah tahu dia tak akan
hidup lama. Rupa-rupanya dia menghidap barah otak.
Dia minta maaf segala salah silap dan berpesan supaya kita jangan sedih
atas pemergiannya.
Dia minta kita doakan dia," Pak Uwei menepuk lembut bahu Mak Pah.

"Bila dia meninggal? Siapa yang mengadap masa nazaknya?" tanya Mak Pah
tersedu sedan.

"Kami semua ada mak. Dia begitu tabah menanti detik kematiannya mak.
Sebenarnya dia yang ajak kami balik ini, katanya nak kemaskan rumah sebelum
mak dan abah balik. Masa sampai tu dia sihat lagi tiba-tiba malam Khamis tu
lepas solat Isya` dia sakit kepala teruk sampai tak boleh bangun. Az nak
hantar ke hospital tapi katanya masa dia dah tiba.
Masa tulah baru dia ceritakan sakitnya. Dia meninggal subuh hariJumaat
mak... tiga hari lepas. Dia pergi dalam keadaan yang cukup tenangmak,"
cerita Muaz.

Mak Pah mengenggam erat tangan suaminya, terkenangkan bagaimana Intan
memeluk erat mereka sebelum melepaskan pemergian mereka. Dan ketika itu
bagai terdengar-dengar suara Intan berpesan,"Intan tak nak mak dan abah
belikan satu apa pun dari sana .. Hanya satu yang Intan mahu, mak dan abah
doakan Intan bahagia di dunia dan akhirat.."
Tamat....

moral:-jangan hina pekerja kilang.!!

1,2,3,4  

Posted by agHoo in

Satu
Kasih nan abadi
Tiada tandingi
Dia yang satu

Dua
Sayang berpanjangan
Membawa ke syurga
Kasihnya ibu

Tiga
Lapar dan dahaga
Rela berpayahan
Setianya ayah

Empat
Mudah kau ketemu
Berhati selalu
Beza antara
Kasih dan kekasih

Satu
Kasih nan abadi
Tiada tandingi
Dia yang satu

Dua
Sayang berpanjangan
Membawa ke syurga
Kasihnya ibu

Tiga
Lapar dan dahaga
Rela berpayahan
Setianya ayah

Empat
Mudah kau ketemu
Berhati selalu
Beza antara
Kasih dan kekasih

Ibu
Ku ingat dahulu
Menyisir rambutku
Kemas selalu

Ayah
Menghantar ke sekolah
Bergunalah ilmu
Bila dewasa

Sayang
Dengar lagu ini
Untuk kau sandarkan
Buat pedoman

Jangan
Manis terus ditelan
Pahit terus dibuang
Itu bidalan
Harus kau renungkan

Andai
Kau beroleh bahagia
Ingat itu bukan
Untuk selamanya

Andai
Kau dalam sengsara
Ingat itu bukan
Untuk selamanya
Hidup ini sementara

Ho~ho~ho!
Hidup ini sementara


Kadang-kadang idup ini indah kadang-kadang idup ini menyeksakan.jangan terlalu berseronok dan janganlah terlalu berdukacita,pasti masih ada yang sayang.walau apapun yang berlaku tabahkan hati,hidup mesti diteruskan...

kerabu pucuk paku  

Posted by agHoo in

Kerabu pucuk paku sayur kacang
Panggang ikan puyu tumbuk sambal belacan
Celur pucuk labu buat ulam
Tanak nasik beras kusang
000000000000000000
Ikan kering anak tambang

Nok makang sedap kite pitih x dok
Bini beranok rapat anak rama terlajok
Kadang pisang sikat kite dok dang koyok
Ade lagi hok duk teriok
ooooooooooooooo
Hok ni kecing hok tu berok

Tambah pulok kije buleh sikit2
Byk hok duk sj perabih duit
Lepas2 ise dok dang makang nasik
Bosang anok duk jerik
ooooooooooooooooo
Pepagi2 mitok duit

Kadang2 mari pikir dlm hati
Mcm mn cara nk tambah rezeki
Mujur lah pagi ni ade saing mari
Ajok niaga kecik2
ooooooooooooooo
Rase senang dlm hati

Amber meniaga buat kusi rotang
Ade warna coklat warna itam
Nok ato dekat jabat kraf tangang
Jln kolej bukit bintang
ooooooooooooooo
Boleh tambah pendapatan

Begitulah care kalu mahu hidup
Buat ape sj yg kite sanggup
Jgn duduk sj buat buncit perut
Lama2 buleh meletup
oooooooooooooooooooo
Anak bini buleh cabut

Org tua dulu ade beser pesang
Kalu2 kite nok wi anak jarang
Rebuh akor kayu bui bini mkn
10 tahung buleh sorg
oooooooooooooooo
baru ceroh mase depang


p/s:- pahami pe yang tersirat:-P

Smile..:-)  

Posted by agHoo in

Laskar pelangi..  

Posted by agHoo in ,

Mimpi adalah kunci
Untuk kita menaklukkan dunia
Berlarilah tanpa lelah
Sampai engkau meraihnya

Laskar pelangi
Takkan terikat waktu
Bebaskan mimpimu di angkasa
Raih bintang di jiwa

Menarilah dan terus tertawa
Walau dunia tak seindah surga
Bersukurlah pada yang kuasa
Cinta kita di dunia

Selamanya...

Cinta kepada hidup
Memberikan senyuman abadi
Walau hidup kadang tak adil
Tapi cinta lengkapi kita

Laskar pelangi
Takkan terikat waktu
Jangan berhenti mewarnai
Jutaan mimpi di bumi

Menarilah dan terus tertawa
Walau dunia tak seindah surga
Bersukurlah pada yang kuasa
Cinta kita di dunia

Menarilah dan terus tertawa
Walau dunia tak seindah surga
Bersukurlah pada yang kuasa
Cinta kita di dunia

Selamanya...

Selamanya...

Laskar pelangi
Takkan terikat waktu...




eh,sonok pulak aku nyanyi,aku nyanyi ke??lirik diatas merupakan lirik lagu baru nidji iaitu laskar pelangi OST pd filem laskar pelangi...chorus die ni ada ala2 cam lagu raihan sikit ashabul kahfi kalo xsilap aku huhu..

filem dia nih kalo nak tau jugak diambil dari novel macam filem ayat2 cinta gitu-gitu la...sape nak baca novel die time bosan2 kat opis leh la download kat link nih
Download

cita ni xde cita cintan2 tuk pengemar cite jiwang2 tapi lebih kepada usaha,semangat,cita-cita dan impian..bagus sbnrnya jalan cite die tuk motivasikan korang2 yang xbermotivasi ahaks!..
eh,terpromosi filem pulak aku tapi kalo ada cita ni aku nak tengok juga huhu...

sape yang nak lagu die lehla download kt sini Download..


best taw lagu die..cubala dengar huhuhu..

pesanan penaja:- pe maksud laskar ek??Sape tau sila jwb..!!!

FRIENDS..!!!  

Posted by agHoo in ,


without frenz...siapalah kita??

i can't live without frenz....u???








p/s:- Time tgh senang,ingat2 la kat kawan2,nnti bila kawan2 da lari sapelah yg akan tolong kita?

renung-renungkan....

MoRning...  

Posted by agHoo in

gud morning kekawan...sape nak ikut aku??

ikut aku????

nak g aner???




jomla ikut....

ikut g maner!!??


ikut jela mangkuk..!!!!





keje di pagi sabtu....sonok neh hehe..

aku penat!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

aku mau tido!!!!!!adoiiii


moral:- ~aku TENSYEN..!!!~ (^-^)

inilah caraku..!!!  

Posted by agHoo in

eden malas nak menulis panjang2 skang..agak busy skang,so eden suke letak gmbar dan video ajer tuk tatapan umum..hehe








P/s:-Siapakah gerangan budak ini??

jom tgk elikute newo-newo..  

Posted by agHoo in

Title:-surat kepada menteri..

nak baca sila klik pd imej yerk tuk besarkan..kalo x sure xnampak hehehehe...
















p:s:-nampak x?kalo xnampak apa petandanya tuh?hehehehe..

di hari raya..terkenang daku!!  

Posted by agHoo in ,

hari raya menjelang tiba,ramadhan berlalu pergi bererti berlalu sudah bulan penuh
keberkatan,kerahmatan dan kesucian..ramadhan yg lalu boleh dilihat dimana2 surau
atau masjid sntiasa dipenuhi manusia,masjid2 sentiasa diimarahkan,seperti satu
pesta diadakan..berlalu perginya ramadhan bererti munculah kembali syaitan2
datang menyesatkan manusia dan jelas dapat dilihat dimana masjid2,surau makin
sunyi yang tinggal hanyalah pak2 imam dan bilal yg masih setia berkunjung...

di malam itu,agak berat kakiku tuk melangkah pegi.kugagahkan jua akhirnya..
selepas solat isya' takbir raya kedengaran..aku mencari amil tuk menyelesaikan

bayaran zakatku..kalo lambat takut xsmpat,sok da nak raya..
org agak ramai membuatku agak lambat tuk sampai giliran..selesai saja urusanku,
ku melihat jemaah berpusu-pusu masuk kembali ke dalam masjid.lampu

dipadamkan,tiba2 kedengaran suara menyeru LAILAHAILLALLAH berulang2 kali sambil
diikuti oleh jemaah tadi..aku menyusul masuk menyusuli jemaah2 yg lain sambil
sama2 menyeru kalimah ALLAh itu..makin lama makin kuat makin lama makin
bersemangat memecahkan kehangatan malam raya itu..itulah surau Al-Ikhwan yg
terletak di gelong bilal..dek surau lain sudah memadamkan lampu kerna jemaah2
pulang tuk membuat persiapan raya tp disini masih meriah bgaikan satu pesta..
jemaah masih penuh sampai melimpah ke luar xkira tua,muda,lelaki,wanita malahan
anak2 kecik juga turut serta..

tiba-tiba,suara yg nyaring tadi berhenti seketika..ALLAHUAKBAR!!imam mengangkat
takbir sambil diikuti jemaah2 yg ada termasukla aku..kami berjemaah mngerjakan
solat sunat tasbih untuk menghapuskan dosa2 yg ada diimami oleh bekas Adun Ladang
iaitu YB DR Sulaiman,seorang doktor yg hebat ilmu dunia dan juga akhirat. inilah
pemimpin yg kita mahukan!!

selepas fatihah diikuti surah lain disambung dgn tasbih memuji Allah,SUBHANALLAH
WALHAMDULILLAH WALAILAHAILLAH WaLLAHUAKBAR..!!sayup2 kedengaran,hatiku agak
tersentak!terasa ngilu dalam hati..aduh!banyaknya dosa hambamu ini ya ALLAH..
solat diteruskan lagi diikuti dgn tasbih setiap kali gerakan diadakan..da nama
pon solat tasbih kan.selang antara 2 rakaat sblom disambung 2 rakaat lagi,
doctor memulakan zikir munajad...owh,tenangnya,damainya hati ini kurasakan..
bersyukur kurasakan kerana turut hadir malam ini walaupun terpaksa pergi kerana
ajakkan bapakku..akulah antara manusia plg beruntung malam itu,Alhamdulillah..

Di hari raya ini,
untuk org-org bertakwa,
selain mereka tidak layak,
merayakannya...

terbayang pula lagu nasyid ini di benak kepala...layakkah aku merayakan hari raya
ini???byk sgt dosa pada diri ini..aku berdosa padamu ya Allah,ma
bak,abg,kakak,adik2,kawan2,guru2,boss,manusia2 lain termasukla binatang..
ampunkan dosa hambamu ini!!!Aminnn...

kini,ramadhan berlalu pergi berganti syawal kunjung tiba.setan2 mula berkeliaran
mencari mangsa..aduh,akula salah sorang mangsa itu.kini aku kembali sperti dulu.
insafku,insaf sekejap sahaja.adakah taubatku akan diterima lagi...??

salam dariku..  

Posted by agHoo in

More AIDILFITRI graphics


sempena raya yg menjelang tiba nih,daku ingin mengambil peluang ini untuk mengucapkan
jutaan ampun maaf dari hujung rambut ke hujung kaki,taik kuku xmasuk ek..

daku sedar byk dosaku kepada rakan taulan sekalian,ibu bapaku dan bla2...

kalo ada terkasar bahasa,terumpat tercaci,terambil barang,tersepak terajang,tergadoh,
termerloh dan ape saja ter,ter,ter mintak ampun pakkkk!!!...


sekian,tulus ikhlas
aRo

Creatif Blogger Award..  

Posted by agHoo in

Aduhhhh aku dapat creatif blogger award..creatif ke blog aku neh?cam xcaya lak..
menyusahkan aku pulak nak kena buat jugak....huhu






ANDA HENDAKLAH MENYEDIAKAN SATU UCAPAN BERANGAN:-

It should been done according to the following rules:

1. The winner may put the logo on his/her blog.
2. Put the link to the person you got the award from.
3. Nominate 5 blogs.
4. Put the link to the blog.
5. Leave a message for your nominees


ucapan BERANGANKUUU!!!...

1st skali selamat hari raya kuucapkan selamat hari raya maaf zahir n batin kpd sume rakan2 dan peminat2 wah!!ada ke?hehe..


tiada lafaz yg mampu kuucapkan tuk ucapan berangan ini kerana ku bukanlah seorang yg suke berangan..koya2 sikit jer -piece-..
Tujuanku buat blog ni sbnarnya saje nk cuba2 tuk proceed lebey jauh kearah bisnes tapi da lain plk jadiknya,makin lama makin merapu dan makin lama da makin berkulat blog aku neh ehehehe...


aku telah dapat award ntah pape ni dari 4 org yakni:-

dari Noni,Apit ,si
Lyter dan juge
Ainor..

noni,saje je buat iklan kopok tuh buat bernafsu sikit nk makan bln pose neh..
bak kata apit,aku jarang cite my life in my blog..yer mmg betol sbb aku xsuke share
my life..terutamanya pada tatapan umum,malu..aku ni kan pemalu orgnya..
hahahaha lyter mekasih kerana sudi meluangkan masa menatap blogku yg agak usang ini,pasni
aku ingat nak cite pasal ko lak,kesah misteri nusantara ekekekeke..
Ainor,aku br update ko nya list neh..itu jer reason ko kasik..isk isk

5 creative blogger pilihan ku:

kepada nama2 yg telah tag nama aku tuh aku xkasikla la kat korang ek,xkan aku nak kasik blk
lepas aku dikasi..dikasi???adehh sakit tuh..

dan inilah pemenang-pemenangnya...jeng jeng

1. aku pilih blog dia nih sbb ni la blog yg blk byk aku view sbb penulisannya boley dikatakan sentiasa diupadate,
xsempat nk biar berkulat da dicuci dah iaitu fida..walaupon die da dipilih da tp nak pilih jugak la sbg tanda respek wah!!kembang idung cik fida pasni..gaya penulisannya juga aku suke sbb byk isi tersirat dari tersurat,ayat2 juga mengalahkan seorang novelis dan mngandungi byk bahan ilmiah yg bley dikongsi bersama..cewahhh makin kembang idung da jadik 5cm da luasnya..=p

2. blog ini pula kupilih sbb die nih budak kelas aku masa skolah Nadiah ..jumpe2 pon da kat tempat keja skali..kan aku xkasik kan cakap aku lupa kwn pulak kakakakakaka...papehal tahniah atas pertunangan,kawen nnti jangan lupa jemput aku deh..

3. sebagai bloggers baru,aku kasikla jugak awards kt die sbg tanda support yakni
Reha sbgai ahli baru..semoga berjaya jadik bloggers yg berjaya..

4. aku pilih die sbb die suke menyumpah lam blog die,kire pengakuan berani matila iaitu cik
Lisa..blog die juga penuh dgn idea2 bernas smpai xtercapai dek akalku tuk berfikir...papehal memang suka hati tangan mu je menaip ek..taiplah pape jer yg mu suke okeh!

5. last skali award ini diberikan pd anabest sbb mmg best pon baca blog die terutama bila muke aku masuk lam blog die wah!!
blog die neh mmg byk merapu,al maklumlah tuan empunya nya suke tulis blog lam keadaan
mengatuk kt opis,kat umah xnak buat!!...maafkanku ana hahaha..

itulah saja majlis anugerah kita malam ni yerkkk...kepada yg berjaya tahniah,
yg xberjaya jgn bersusah hati krn ini hnyalah satu kemerapuan semata-mata tiada kaitan
ngan yg idop ataupon yg da KO...!!

sekian,
aku nak mandi,nak tido xngantuk..simpan time tido tu kat opis sok jer..

p/s:pasni buatla award blog mn yg tercantik plk okeh..!


Matrushka????..apa itu!!!  

Posted by agHoo in

Matrushka????..the russian stacking doll

matrushka atau nama2 lain lagi Matriona, Babushka Dolls, Matrushka, Matrioshka, Matryoshka or Matriosha merupakan patung russia yg paling femes kt russia la semestinya bukan femes di malaysia dan juga merupakan satu simbol negara russia sendiri...

patung ni diletakkan imej sorang ibu dari sebuah family yg besar dan sehat walafiat serta dilukis dengan pelbagai imej,warna dan gaya tuk membuatkannya tampak menarik..dan smpai skrang pon,matrushka ni kekal sebgai symbol of motherhood and fertility..



itu sume xpenting..yg menarik psl patung ni apa sbnrnya??jeng jeng...



aku ditawarkan oleh kwn aku yg study kt russia slepas aku mintak mcm2 tuk dibawa pulang bila die nk cuti nnti,last2 die offer aku nak benda menarik x?

aku --->pe dia?
kwnku-->patung leh beranak..hehe
aku --->apa itu!!??-gaya toh keng hehe


sbrnya yg hebat pd patung ni adalah patung ni leh beranak!!ripley's believe it or not..patung ni kalo kita jaga die makin cepatlah dia beranak,kalo xdijaga lambatla sikit..
kalo kita pegang tempat tertentu atau bercakap-cakap ngn die lam masa 2 hari pon leh beranak...wuooo seram x?kekasihku seru.......

anak2 die plk bermula dari plg besar makin lama makin kecik makin lama makin kecik...pastu susun la dari besar ke kecil seperti kawad kaki pengakap.. "Yang pendek kekiri yg panjang kekanan dalam satu barisannnnnnnn.......gerak!!"

buat masa ni da 5 tahun kwn aku simpan dan da dapat 10 org anak da..nama anak lupa lak nak tanya.bila ditanya cane leh beranak?

kwnku-->pakai sihir..hahahahaha...




cis,sempat lagi die loyar buruk ngn aku...tp die sndiri ckp xtau cane dorang buat..aku tny lg berantu ke x?takut aku nk smpan patung2 nih..leh beranak pulak tuh!!huhu..
dia balas blk,kalo berantu..aku pon takut simpan!!
aah,betol jugak kan hehe...

dia cakap amek la..buat hiasan kt umah..aku nak belikan ko baju suar or bnda2 lain sume cam common dah,mahal lak tuh...baik aku belikan ko patung nih,unique sikit xde org ada kt malaysia,kalo ada pon xramai la kot..

aku pon check la menatang nih lam tenet,jumpa jugak sedikit info..bila di check harga kt on9 $79..uikkkk gile kentang mahal...

aku pon pe lagi tanpa sebarang malu atau kesal..ok2 aku setuju!!nnti buat balik sini,aku nak!!hehehehe..kat sana harga dia lam 50-60 hengget jer satu sbnrnya,tp still mahal lagi tuh..(^_^)





sebenarnya aku sendiri pon was was lagi nak terima ke x..kan xmasuk malaikat lam umah aku simpan patung2 nih huhu...any idea??

p/s:-sonok tgk bdk2 menjerit tgk kekasihku seru..:-P

lagumu bukan laguku..  

Posted by agHoo in

LAGU MAKTAB RENDAH SAINS MARA (MARESMA)

Wahai putera puteri bangsaku
Ayuh segera menuju
Mengikut gerak langkah maju
Bersatu mencari ilmu

Di zaman sains dan teknologi
Negara perlukan jasamu
Janganlah rasa malas lagi
Bersama memegang teraju

Di Maktab Rendah Sains MARA
Tuntut ilmu jangan malu
Ikrar taat setia pada guru
Berdisiplin selalu

Hari ini hari mulanya
Hari esok berjaya
Kerahkan segala yang ada
Ke kuliah kita segera

p/s:-apa tujuan aku post lagu neh??xde tujuan pon n xde maknanya..cuma nak cakap ni la antara lagu yg plg xsedap didengari wakakakkakaka...opsss,sori yerk kalo de yg terasa...hehe

Futsal-Ghatering PC  

Posted by agHoo in

futsal ghatering mrsm pc telah diadakan smlm bertempat di gelangang futsal HTO,subang.
budak2 mrsm beseri juga turut dtg memeriahkan suasana..kredit diberikan kpd mijie yg merupakan organizer tetap setiap event diadakan huhu...kehadiran lebey kureng 20 org shj





ni la antara muka2 yg dtg memeriahkan suasana...majoriti dari mereka baru shj mnhabiskan pngajian mreka..dan ada juga yg baru mula bekerja.





ramai dari kalangan kwn2 aku neh belajar di oversea..dulu aku sgt kagum ngn dorang nih belajar pandai2,rajin n berjaya..aku nih belajar kt local university ajer malu juga kalo ada ghatering dulu2 huhu..tapi sekarang xlagi..ramai ajer yg belajar oversea skang kena blk m'sia sbb kantoi ehehehhehehehe-gelak jahat :-p.

dulu jumpe sume masih student,skang jumpa tny2 da de yg jadik lecturer,engineer,akauntan,cikgu bla2 lagi dan xkureng juga yg masih syg nak meninggalkan alam pengajian mereka-paham2 sndirikla hehehehehe




game dari 10-12 mlm..abes main lepak plk kedai mkn..lepak2 tu abes kuar blk cite2 zaman skool mengingatkan kembali memori zaman silam huhu..gelak sakan xhengat dunia mlm tuh,seronok2...sedar xsedar masa da menunjukkan jam 2.30 pg..kami bersurai.

perjalanan blk,aku sembang ngn salah sorang rakan aku cerah skate..die dulu xberapa cemerlang masa skool..tp skang aku kagum gile bila dgr cite die apa yg die buat skang...die skang da buat bisnes sndiri,multimedia pnya kompeni.. da de kompany sdn bhd lg,hebat2..aku pnya br enterprise jer..

korek punya korek..aku tny berapa pndapatan sbulan,cecah tak 4-5k sbulan?...dijawab blk tu sikit la tu kalo byk tuh...diterang la jugak ktku psl web 2.0,RSS,video2,flash,cane nak buatkan web atau advertising tu menarik n bla2....terkedu skjp aku hehehehe...

keje pon sng, keje sndiri,keje kt umah jer..xikat mana2 dan ngn sape2...dan die pon offer jugak la aku join venture die-ada peluang join pas abes bond satyam neh hehe.

p/s:- Tuk berjaya dalam hidup memerlukan usaha,kegigihan,kerajinan,minat dan yg plg penting tak putus asa..insya'allah

mai mai makan kepok!!  

Posted by agHoo in

sempena bulan puasa bulan mulia ni,aku ingin membantu sesape yg nk menambahkan selera makan mereka samada bersahur ataupon berbuka dgn kepok keping aku bwk khas dari terengganu...




satu bungkus tu seberat 500g shj dan harga untuk sebungkus adalah RM7 sahaja...
untuk 2 bungkus ada diskaun sikit, RM 13 shj...

berminat???ping ajer ehehehehe...sekian

p/s:- Jom buat duit sambil beramal..tgk disini e-jariah

Mari Menyanyi..  

Posted by agHoo in

Mai mai kita menyanyi ramai2..

jangan lagi kau sesali keputusanku
ku tak ingin kau semakin kan terluka
tak ingin ku paksakan cinta ini
meski tiada sanggup untuk kau terima
aku memang manusia paling berdosa
khianati rasa demi keinginan semua
lebih baik jangan mencintaiku aku dan semua hatiku
karena takkan pernah kau temui, cinta sejati

reff:
berakhirlah sudah semua kisah ini
dan jangan kau tangisi lagi
sekalipun aku takkan pernah mencoba kembali padamu
sejuta kata maaf terasa kan percuma
sebab rasa ku tlah mati untuk menyadarinya
semoga saja kan kau dapati
hati yg tulus mencintaimu
tapi bukan aku

repeat reff

p/s:housemate aku slalu duk nyanyi lagu neh...

peribadi  

Posted by agHoo in

kerap kali kita membicarakan org yg kita cintai atau kita hormati,yang telah lama berpisah dgn kita.kita akan ingat akan segala kebaikannya dan tidak kurang pula kita membicarakan keburukannya..

perangainya halus,hatinya suci,sikapnya jujur,perkataannya teratur dan budinya mulia.kelakuannya baik,jernih wajahnya,sbb dia memandang hidup dengan penuh pengharapan dan tidak pernah putus asa.apa yang diyakininya itulah yg diperkatakannya dan apa yang dikatakannya itulah yg diyakininya.maka dapat disimpulkan bahawa dia seorang budiman.

dia cerdas,akalnya tajam,buah fikirannya baik,terang otaknya,luas pandangannya dan jauh pandangannya..maka kita katakan bahawa die cerdas.

dia suka bergaul,suka menolong,tidak mengasingkan diri dari masyarakat,tidak memikirkan kepentingan dirinya sndiri atau keluarganya shj,tidak gila pangkat,faham akan kedudukan org lain dan merasa dirinya turut berada dalam keadaan itu.hormat kpd org tua,kasih kpd yg muda,pandai bergaul,pandai berkawan..maka kita gelarkan dia orang masyarakat.

badannya sihat,mukanya berseri2 krn kesihatnnya tubuh dan jiwanya,pakaiannya bersih krn kebersihan hatinya,dia gemar berolahraga untuk kesihatan tubuh dan sukakan muzik untuk kesihatan batin..kita namakannya orang sihat.

fahamannya luas,kajiannya mendalam,bacaanya banyak,sbb itu tinggilah pengetahuannya sehingga dia tidak merasa janggal dalam pergaulan dgn segala lapisan.oleh kerana pengetahuannya dalam sesuatu hal,maka dia berani bertanggungjawab..maka kita namakan org ini cerdik pandai.

semuanya itu,budi,akal,pergaulan,kesihatan dan pengetahuan jika dikumpulkan menjadi satu, pada seseorang.kumpulan itulah yg membentuk suatu peribadi manusia..

lemah atau kuat,terlebih atau terkurang daripada yg tersebut itu,menyebabkan lemah atau kuat,lebih atau kurangnya peribadi..dan peribadi inilah ayang akan menentukan kualiti dan mutu seseorang..

kata HAMKA:"dua puluh ekor kerbau pedati,yg sama gemuk dan kuatnya,sama pula kepandaiannya menghela pedati,tentu harganya pun tidak pula terlebih berkurang. tetapi 20 org manusia yg sama tingginya,sama kuatnya,belum tentu sama "harganya".sbb bg kerbau tubuhnya yg berharga,bagi manusia pula PERIBADINYA..

~ringkasan dari buku PERIBADI tulisan HAMKA aku br beli baru neh:p~




p/s:da lama xupdate sbb xleh surfing,modem ngn router kena kilat..arini baru elok da beli baru huhu..

Kemenangan rakyat  

Posted by agHoo in ,

Tahniah kepada DSAI kerana berjaya mempertahankan kerusi PKR di permatang pauh.dan ini bermakna DSAI akan kembali memasuki dewan parlimen slepas 10 tahun lamanya..pasti para pengikut,penyokong dan rakyat mlaysia khususnya amat gembira sekali dgn kemenangan ini..
tak lupe jge anggota B.L.A.C.K 14 yg selama ini memperjuangkan,mempertahankan dan berusaha tungkus lumus kepada DSAI dengan kesetiaan yg xberbelah bahagi kecuali ezam yg membelot..

xlama lagi kita akan melihat apakah arus perubahan yg akan melanda pada dunia politik malaysia nanti,kita tunggu dan saksikan..semoga rakyat akan semakin terbela dan beruntung dengan kepulangan DSAI.

some people said let by gone be by gone,akan tetapi imej DSAI mungkin agak sedikit tercalar dengan isu liwat,lewat,liwat,lewat,liwat,liwat,lewat yg dicetuskan oleh golongan2 yg pendek akalnya..dari golongan atas,bawahan,tua,muda malahan kanak2 pasti akan tau apakah itu liwat dan mulut mereka pasti akan menyebut liwat,liwat sekarang angkara isu liwat ini..

mungkin imej DSAI akan kembali pulih selepas kes perundangan liwat ngn say fool ini selesai..tapi selesai mana pon pasti akan meninggalkan kesan lukanya,umpama tertinggalnya kesan calar pd bontot kereta aku yg agak gebu itu akibat diliwat dek kereta mangkuk mana yg xbertanggunjawab... abes pecah dara siputihku....haizzz

PENERIMAAN

Kalau kau mau kuterima kau kembali
Dengan sepenuh hati

Aku masih tetap sendiri

Kutahu kau bukan yang dulu lagi
Bak kembang sari sudah terbagi

Jangan tunduk! Tentang aku dengan berani

Kalau kau mau kuterima kembali
Untukku sendiri tapi

Sedang dengan cermin aku enggan berbagi.

Maret 1943

p/s:sempena kemerdekaan yg makin hampir nih,aku duk sebok study psl sejarah dulu2:p

politik pnya isu  

Posted by agHoo in

ni ariff shah tau bkan arif omar ha!! wakakakaka...


Calon BN bagi pilihanraya kecil Permatang Pauh, Datuk Arif Shah Omar Shah mengakui tidak menghabiskan pengajiannya di peringkat kedoktoran falsafah atau PhD selepas universiti tempat beliau belajar itu, disyaki menjual diploma dan ijazah palsu.

Beliau menjelaskan demikian selepas timbul persoalan mengenai kelayakan akademiknya.

Ketika ditemui Malaysiakini, beliau berkata, PhD itu tidak diiktiraf, jadi beliau berhenti.

Beliau diminta mengulas persoalan yang dibangkitkan di Internet, bagaimana beliau boleh meneruskan pengajian di peringkat PhD sedangkan beliau hanya berkelulusan diploma.

Sebuah akhbar berbahasa Inggeris telah menyiarkan profail pendidikan Arif Shah bahawa beliau lulusan diploma dalam kejuruteraan awam dan sedang melanjutkan pelajaran di peringkat PhD di 'Edison Universiti of Technology' (luar kampus).

Laporan tersebut telah mencetuskan debat di kalangan bloger yang tidak dapat mengesahkan kelulusan akademiknya itu kerana mereka tidak mengesan nama universitinya melalui Internet.

Arif Shah yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Sebarang Jaya, menjelaskan bahawa nama universiti tersebut ialah 'Edison Universiti of Technology', sebuah universiti yang didaftarkandi British Virgin Islands, yang menawarkan program pengajian jarak jauh.

Selepas membuat semakan di Internet dan dengan seorang pakar tempatan, Malaysiakini mendapati universiti tersebut telah dituduh mengeluarkan diploma palsu.

diambil dari malaysiakini

p/s:xheran pon skang ni ngn sijil beli nih,bersepah org buat terutama ahli politik kuikuikui

renungan  

Posted by agHoo in

Perjalanan hidup akan menunjukkan karakter peribadi seseorang.

Dan,tidaklah seseorang itu akan dipandang, kecuali dari bagaimana ia mengolah dirinya sendiri.

Manusia terbahagi dalam empat golongan :

1. Orang yang mengerti dan mengerti bahawa ia mengerti, itulah orang pandai,maka ikutilah dia.
2. Orang yang mengerti tapi tidak mengerti bahwa ia mengerti,itulah orang yang lalai,maka peringatilah ia.
3. Orang yang tidak mengerti dan ia mengerti bahwa ia tidak mengerti,itulah orang yang sadar diri, maka ajarkanlah ia.
4. Orang yang tidak mengerti dan tidak mengerti bahwa ia tidak mengerti, itulah orang yang bodoh, maka tinggalkanlah ia.

Sesuatu yang paling disukai oleh manusia adalah yang dilarang baginya.

Manusia adalah pengikut bagi siapa yang menang.

Kebanggaan seseorang dengan kelebihan (diri)-nya, lebih utama dari pada kebanggaan seseorang dengan asal keturunannya.

firework vs bunga api  

Posted by agHoo in


indahnya percikan bunga api di putrajaya,kehadiran ribuan manusia menyesakkan laluan lalu lintas.lantas melayang2 di kepala ini bunga api,bunga api,bunga api???nape ianya dinamakan bunga api sedangkan englishnya word firework huh?so sepatutnya kot malay mestila ianya dinamakan kerja api kan?huhuhu...ermmm ntahla malas aku nak pikir tp bunga api memang indah itu ajer aku mampu katakan..
kepala otak melayang lagi agak2 berapa ek kos abes tuk pertandingan bunga api ini??kalo duit tu kasik org miskin cam aku bestla jugak,bleyla buat sara idup ini hrmmm...

hrmmm teringat lagi pasal pengakuan bersumpah saiful,nape mufti perlis beria2 suh bersumpah ek.walhal ramai org dari kalangan alim ulama mengatakan ianya tidak betol dan seharusnya serahkan pada mahkamah dahulu selesaikan..pengakuan bersumpah ni hanyalah tuk suami menuduh isteri berzina or sebaliknya..tp skang kes liwat pon kena bersumpah aiyak..
abg aku memang cukup marah psl bersumpah ni..aku pon xtau nape tapi die tau la kot reasonnya sebagai sorang ustaz ilmu jauh lg tinggi dr aku yg jahil turki ini huhu..


tiba2 teringat pulak seruan shahrizat suh berjihad lawan anwar,agak2 ek bley mati syahid tak jihad bersama shahrizat tuh?????kalo syahid aku pon nak..wah!!


p/s: macam2 perkara pelik,benda belik,idea pelik,fatwa pelik bla2 sumenya pelik membuatkan kepala otak aku pon terasa makin pelik skang nih..haizzz

20 Secrets to Happiness  

Posted by agHoo in

  1. Return everything you borrow.

  2. Stop blaming other people.

  3. Live within your means and within your seams.

  4. Be humble.

  5. Listen more; talk less.

  6. Every day, do something nice and try not to get caught.

  7. Strive for excellence, not perfection.

  8. Be on time.

  9. Don't criticize anyone for 24 hours.

  10. Be kind to other people.

  11. Be even kinder to unkind people.

  12. Take time to be alone.

  13. Admit it when you make a mistake.

  14. Understand and accept that life isn't always fair.

  15. Let someone cut ahead of you in line.

  16. Don't argue.

  17. Know when to say something.

  18. Know when to keep your mouth shut.

  19. Don't make excuses.

  20. Don't sweat the small stuff.

~~~~~

Happiness is a perfume you cannot pour on others without getting a few drops on yourself.

~~~~~

If you pursue happiness, it will elude you. But if you focus on your family, your friends, the needs of others, your work and doing the very best you can, happiness will find you.

~~~~~

corat coret..  

Posted by agHoo in

its almost true about me...

LEO MAN

He likes to comb his hair backward, open his forehead showing a
dignify facial __ex-pression. His eyes is sparkle, but slightly
showing laziness. He walks firmly and slowly like a lion, confident
and ego proud. Outside, you may think he is kind and gentle person,
but inside he is a strong and secure person. If he is frighten, he
will re-act and respond right away. His words always seem normal but
mostly imply "order and demanding". He will not talk fast, or can not
talk fast, neither walk fast. In a crowd or at work he will act
normally, but not for long you will see him standing out of the crowd
and be a center of attention with his words, or his action.

You might think he is a shy guy, but deep down inside he wants to
power over his family and his friends. He just waits for that right
moment. Do not take what is his, and do not order him, or else you
will see a fierce lion. He respects elderly and senior, but will never
bow down and accept like a looser for he will rather die than loose
his dignity.

He talks bluntly even on an occasion that he should not say such
thing. He is a compassionate guy and always look at other people on a
bright side. He likes people to listen to him. Even he has such a
blunt and bold personality, he could easily reach his goal without
making any enemy.

Once disagree with him on something, he can be very up set like a
rainy storm on a summer day. It will only last a short time, then he
will be back a cheery merry person again. He is a bright and witty
guy, and he will not put any efforts on something that he thinks it
will not work and waste his energy. He is a good planner and can well
manage his job assigned. When he gives order, he expect them to be
carry out exactly. He is the leader type that the followers love.

He can give other people advice and solve problems for other people
well, except his own mess. He can be easily hurt by other people
especially if you do not trust or respect his ability. You could
compliment him sometimes and make this lion be your kitty with no
difficulty. He is not a good judge for he listen to many people and
tend to belief all sides.

You can hardly see a Leo man with no woman by his side. If you see him
alone, he could already have a love one in his heart, or just broken
up with one. Because he is very proud, he can change many girl
friends. He will do many things for the woman he loves, but loosing
his face is not one of them. Leo man can not live without love ,
because for him Love is a ray of Light.

He likes people to rely on him, it's make him feels "in power". He may
complaint if he is asked for favor, but deep inside he is happy that
you asked him. If you offer to help him , he will refuse you right away.

When he is broke , he can find money still. He is not careful with his
way of spending for he has fun with spending money and happy to buy
what he likes. He lets other people borrow money from him easily even
if he has no money, he will run to his friend to borrow money for you.
He likes first class , first quality of everything.

He can work hard like a mad dog, and sometimes can be lazy like a lazy
sleepy cat. When he works, he is very serious. When he parties, he can
be a party animal. If he ask you out, you will sure have a fun and
jolly time.

He will take chance with his love life, so if you know how to handle
him, you will win. If he is your love one, it won't be a romance
novel. You have to be ready to calm him down when he over reacts to
small matters because your cool stability will control and ease his
mood. If you can not handle or understand him, your relationship will
be like a demolition zone, a on and off relationship till all your
friends tired to hear about your breaking up and making up.

Beauty is always in the eyes of the lion. You have to be dignify to
walk with the lion king. Your looks is part of his image and ego and
he is very proud about it too. If you want his attention the first
time you meet, you better be astounding attractive. If you have a
first conversation with him, you have to show him how much you adore
his thinking. He likes to talk and not knowing that he likes to talk
about himself.