mai kaji sejarah..  

Posted by agHoo in

Anda akan menjadi seorang yang pintar dan bijak sekiranya rajin membaca, mengkaji dan menghayati ilmu sejarah. Kecerdasan bertambah. Akal menjadi semakin tajam, berpandangan jauh, cekap dan sentiasa memikirkan kesan jangka panjang bagi setiap tindakan, isu dan peristiwa. Anda berkemampuan membuat ramalan dan telahan yang tepat tentang sesuatu perkara, isu atau peristiwa. Mampu menghasilkan ulasan dan generalisasi yang bermutu tinggi.

Sejarah boleh meransang, mengetuk dan mengerakkan otak kanan. Imaginasi dan pemikiran kreatif turut terasah. Ia juga membantu meningkatkan penggunaan kuasa otak sepenuhnya, di mana manusia hanya menggunakan hanya satu peratus dari potensinya yang sebenar.

Kalau anda bercita-cita untuk mendapatkan kekuatan intelek, inilah rahsianya :

BANYAK MEMBACA, MEMAHAMI, MERENUNG DAN MENGHAYATI SEJARAH.

Bacalah apa jua jenis sejarah. Namun sebagai seoarang Muslim, eloklah dimulakan dengan menghayati sejarah Islam untuk mendapat faedah duniawi dan ukhrawi. Bacalah sejarah rasul-rasul, para nabi, sirah Nabi Muhammad s.a.w., para sahabat baginda dan sejarah perkembangan umat Islam.

Juga sejarah umat terdahulu dan sejarah perkembangan pemikiran, peradaban, tamadun dan budaya manusia. Tidak menjadi kesalahan jika anda ingin membaca, mengkaji dan menghayati sejarah Amerika, Rusia, China, Israel dan Serbia. Ini adalah kerana setiap negara, bangsa dan tamadun mempunyai keistimewaan, keunikan dan iktibarnya yang tersendiri.

Lagipun pembacaan sejarah yang meluas dan pelbagai menjadikan skop minda bertambah luas dan terbuka. Sejarah boleh membantu meningkatkan kemahiran menganalisis, membanding, meramal dan membuat kesimpulan. Lebih jauh dari itu, sejarah juga boleh membantu meningkatkan kemahiran menggunakan logik dan kreativiti, meninggikan daya intelek dan ketajaman fikiran individu.



p/s:- yeah history is d best!!

This entry was posted on April 9, 2009 at 1:48 AM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

3 comments

sbbkan tajok ko ade psl sejarah.. jd aku malas nak bace.. aku nak komen je tros..

oiii tdo lahh!!

history is sgt tak best!!!

April 9, 2009 at 3:09 AM

aku suke maths jer...

April 16, 2009 at 10:54 AM

sejarah best utk difahami n diketahui...

tp xbest bile ade test or exam sejarah

April 16, 2009 at 12:01 PM

Post a Comment