everyone is bambino  

Posted by agHoo in


harini,akhirnya graduate sudah aku dr menonton series drama jepon tajuk "bambino" slepas 3 hr bertungkus lumus huhu...series ini diadaptasikan dr sebuah komik written by Sekiya Tetsuji...kisah die mengenai sorang mamat nih,After a year of working at a neighborhood Italian restaurant,he comes to tokyo to perfect his cooking skills as a chef in italian cuisine...he leave everything,break up with his gf,quit college for the sake to be a great chef. die bekerja di sebuah restoran yg bernama baccale kalo aku xsilap...dan bermula la kisahnya disini....

ermmm apa aku nak cite sbnrnya ek?ehehhehehe...
ok,sbnrnya bukan cite die yg aku nak cite tp value yg ada dalam cite ini yg membuatkan aku tertarik tgk smpai snggup tgk berterusan selama 3 hr di tempat keje..opssss kantoi!!

sbnrnya die datang bekerja disitu tujuan tuk mnjadik chef pembuat pasta,akan tetapi owner memberikan die keje sbgai waiter shj sbg permulaan...dan ini membuatkan die depressed and really down kerana xberminat ngn keje sbg waiter...
1st skali,
apa yg menarik skali disini ayat2 senior kt die "guys who don't focus on the work in front of them don't have the right to talk about their dreams"..."u have no right to talk about ur dream if u can't deal with things right in front of u"...
ayat ini sbnrnya mmbawa maksud yg amat mendalam terhadap diri aku sndirik sbnrnya....aku ada byk sgt impian,cita2.nak bukak ini bukak itu,jadik ini jadik itu...tapi keje yg ada sekarang ni pon aku sbnrnya xmampu nak buat..
im never focus,never interested with my current job..aku hanya banyak membuang masa di ofis tanpa faedah....

kedua,bab lain yg menarik bila die byk melakukan kesalahan...ni ayat dr bos die pulak
"do u know who pays the wages of people like u who are currently useless and can't do their jobs?
people who can do their jobs are supporting those who can't"..
huhu,aah kan tuk orang2 yg xtau pape buat keje cam aku contohnya sape yg support tuk aku dibyr gaji?bukanlah kompeni itu sndirik sbnrnya,tapi org yg berpengalaman,org yg mampu buat tugasannya dgn baik tu lah sbnrnya yg support pendapatan tuk org2 sprti aku krn org2 ini lah yg akan menjana pendapatan dan keuntungan untuk syarikat...tanpa mereka cane income nak dpt?betol ke x???

tetapi setiap kesalahan yg kita buat xde maknanya kita menyesal kerana perkara yg da lepas xkan dapat diubah lagi..tuk perkara ni ayat boss die
"it can't be helped if you made mistakes.
you can't change the past.
the important thing is that you think properly about why you made mistakes".

so,belajarla dari perkara lepas tuk memperbaiki diri kita..kita adalah manusia biasa,takkan lari dari melakukan kesilapan..nobody is perfect..
but if we never learn from the past we will never growth.dat's why we need to learn from history and mistake..am i rite or not?

ingatlah,setiap kejayaan yg ada bukanlah satu perkara yg mudah dan mesti dibayar dengan harga yg tinggi,penat lelah,usaha yg keras dan pengorbanan.
if u want something,when u want something
u have to sacrifice something in exchange...
setiap perkara pasti ada pengorbanan sblum dapat mencapai sesuatu perkara yg kita ingini...yang penting semangat yg kental,usaha yang gigih and never give up!

cite ni sbnrnya byk membawa mesej yg tersirat mngenai pengorbanan,kegigihan,usaha yg tiada batas,kecekalan,ketabahan,kekuatan dalaman dalam setiap insan untuk berjaya dalam hidup...ingatlah tiada yg percuma dalam hidup ini..

so,lets start,
"everyone is bambino"...bambino is mean "baby,young,new,fresh"...why bambino??
jom mulakan idup kita sbg bambino,yg mmbawa makna kita bermula semula dari basic,dari awal dan bersedia tuk menempuh halangan,cabaran,dugaan sblum berjaya dalam hidup..barulah perjalan hidup ini lebey menarik dan mencabar..insyaallah

opsss,terlupa..ada satu lg dialog yg menarik dalam cite ni..
"not every single men are men from the start,
after they survice from all obstacle,
they will become a men"...paham x?kalo xpaham buat2 paham la ehehhehehe...

p/s:ending cite kalo nak tau tgkla sndirik yerk,kalo cite sume xbest pulak nnti huhu..

renung-renungkan dan selamat beramal..

This entry was posted on July 24, 2008 at 2:11 AM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

10 comments

Bambino...hurmm..teringat masa kecik-kecik.. itu la nama gelaran aku..sbb kt kg, org panggil aku Nor..n sbb relate ngn citer anak gajah kecik. Nama dia bambino. So member2 kg, sepupu sepapat panggil aku bambino...

BAMBINO...hahahah...

July 24, 2008 at 2:22 PM

tu klu time gado2 arr.. klu biasa2 panggil elok2 ar..hikhikhik..

July 24, 2008 at 2:22 PM
Anonymous  

hahaha.. fida a.k.a bambino...

July 24, 2008 at 2:25 PM

huhu ms bambi la nih..jis kalo ko gado ngn die pnggil ajer bambi huhu..

July 24, 2008 at 8:18 PM

Ceh kutuk aku...xpe2..
ada ubi ada batas...
ada hari kita pakat gi kepala batas..

harharharhar..:P

July 24, 2008 at 8:48 PM

aku br abih tgk citer nih... best!!!! elok juge ko promote ni.. Ade cite lain lg yg best? hohohoho

July 29, 2008 at 1:07 PM

br nk start tgk citer nih..dh mntk ana copykn citer ni memndgkn keje2 download ni sbhgn dr tugas dier kt opis..ooopps

July 29, 2008 at 2:50 PM
Anonymous  

ahahahha...cita2 lain dalam proses download..
ermmm cite pe lg ek,my boss my hero ko da tgk lom ana?

July 30, 2008 at 10:37 AM

cite tu aku ade dlm harddisk long long time ago...tp aku lupa ar dh tgk ke blom.. hehehehe... wah! rajin ko mendonlod.. share2 la.. sharing is caring kan.. hohohoho........

July 30, 2008 at 2:33 PM

ko mintak ngn aku watpe..ko mintak ajer ngn dak circle ko di bikd tuh,namanya mohd fitri...die tokey muvie kami ehehehhee

July 30, 2008 at 11:27 PM

Post a Comment