pale otokkk mung..!!!  

Posted by agHoo in , ,

menjawab soalan polls yg pertama..


apakah yg membezakan manusia,jin,haiwan dan segala jenis hidupan di muka bumi ini??jwpnnya adalah AKAL.
manusia mnjadi khalifah dimuka bumi ni krn dianugerahkan akal fikiran oleh pencipta untuk berfikir..

berbalik kpd soalan pertama iaitu golongan manakah yg lebey baik iaitu golongan akademik or non academic.ramai yg memilih golongan akademik krn dikatakan golongan ini pandai,hujah yg berisi,berilmu dan seronok bwk berbincang tp benarkan hujah ini???

bg aku, perkara ini bergantung dimanakah akalnya diletakkan samada dikepala otak atau dikepala lutut..ramai org kita belajar tinggi2,ada degree,master,phd dan sebagainya tapi sekiranya die pakai kepala lutut die lebey jahil daripada org yg xde SPM..

mengatakan org yg xde pendidikan itu tidak pandai bagi aku itu kurang tepat.seorang doktor mungkin hebat dalam perubatan,lawyer mngkin hebat dalam perundangan tp bolehkah mereka jadi nelayan?jadi tukang paip or tukang rumah??
disini adalah lebey tepat jika kita mengklasifikasikan manusia kpd 2 golongan iaitu berilmu atau tidal berilmu.

ramai yg tinggi pendidikannya hebat dalam bidangnya tetapi lemah dalam pemikirannya.ramai yg rendah pendidikannya tapi hebat akal fikirannya.contohnya, tan sri syed mokhtar sndiri,hanya berpendidikan SPM tapi kemana dia sekarang??

suatu masa dahulu,dikala zaman study aku pernah terlibat dalam satu berbincangan dengan 4 org bdk kampung.salah sorang meluahkan perasaannya krn sudah 2 tahun menamatkan degree dalam engineering di sebuah univ terkemuka dalam negara.aku hny bertindak sbg pemerhati krn aku paling muda dan masih dalam kategori bdk2.bila ditanya knp xkerja lg?dijawabnya si fulan bin si fulan ini tgh tunggu kerja dengan goverment.xmau kerja dengan private dgn alasan yg pelbagai.kenapa xcari kerja kt kL jer?byk keja kt sana..dijwbnya lagi,takut terpengaruh gejala kuning disana.takut terjebak dgn rakan2.takut merokok jika berkawan dgn perokok,takut jadi bebas bila berkawan dgn kwn2 yg bebas dan pelbagai lagi alasan berunsur negatif.

DAMN!!aku menjerit...tp dalam hati jela.patutla ko smpai sekarang xdapat keja,sbb kepala otak ko sgtla BODOH!!!alasan yg sgt bodoh dan xboley diterima akal..pengaruh atau xterpengaruh itu sume atas diri ko sendirik..mana jalan ko nak pilih semuanya atas diri ko sendirik,tepuk dada keluar susu buwekk2x!!




kesimpulannya,sekiranya kita mengunakan akal kita di tempat yg sepatutnya kita akan dihormati dan sekiranya akal kita digunakan di tempat yg tak spatutnya kita akan tertinggal jauh ke belakang..



quote from my dad if face any problem:-

"benda tu(masalah) mati,xbernyawa,xberakal dan xleh bergerak sendiri untuk diselesaikan..kita manusia ni la yg hidup,ada akal,boley bergerak.fikir la dari sudut mana pun,celah mana pun sampailah benda tu dapat diselesaikan"..

This entry was posted on January 22, 2009 at 1:26 AM and is filed under , , . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

10 comments

wah..mcm marah jer
betullah tu ape yg mu ckp..

January 22, 2009 at 9:37 AM

kejut aku baca tajuk entry ni..ingatkn mu marah kat sapa la tadi...eheh

January 22, 2009 at 9:43 AM

haha gimik jer tuh hehe..

January 22, 2009 at 10:34 AM

saye setuju yg arif!

January 22, 2009 at 12:13 PM

betul sgt pe yg ko ckp..
dlm nak berkawan ni xksh r dia tu berilmu ke x..yg pntg dia pandai guna akal dia..mungkin pe yg kite xtau,tp dia tau..n sebaliknye r..
pendek kate,layankan aje..haha

January 22, 2009 at 12:22 PM

Ur tagged : Jom Tag kawan2...

>> 10 perkara ttg diri kamu, yg org lain tak tau?

~ by saiful.

January 26, 2009 at 11:49 PM

ko saje je nk mnyusahkan aku ek saiful ramadhan..
ke ko nk promote ko nya blog jual keronsang neh?wakakakka..

January 29, 2009 at 1:04 AM

bengong nye aro..ad plk ckp cmtu..

January 29, 2009 at 5:21 PM

hahahhaa..aku bergurau ajer..
lama xsembang ngn sepol nih hehe..

February 2, 2009 at 12:56 AM

Pertama dari Indonesia.
Numpang turut baca ne tak turut emosilah. hehe...ha ha aha.

February 2, 2009 at 1:42 AM

Post a Comment